Populära recept

måndag 30 mars 2015

Vegetariska grönsaksnoodles med en grönsakssvarv




Ett bra alternativ till pasta eller bara för att få i sig mer grönt är att göra noodles av t.ex. morötter eller zucchini. Till detta kan man använda en vanlig osthyvel eller så kan man köpa ett verktyg för det. Jag körde på osthyveln ganska länge men köpte för ett tag sedan en grönsakssvarv - vilket jag inte ångrar! Väldigt lätt att använda och resultatet blir både snyggare och bättre. Till min svarv finns tre olika blad; två som gör spaghetti i olika tjocklekar och ett blad som gör fina, lite bredare spiraler som ni kan se på bilden. Det finns ju även olika sätt att tillaga dessa noodles på, jag gör framför allt på två sätt, båda blir lika goda tycker jag.


Alternativ 1
Koka upp en kastrull med lättsaltat vatten. När vattnet kokar sänker du ner dina zoodles i 30 sekunder-1 minut och häller sedan av vattnet. Låt dem gärna stå och rinna av en stund.

Alternativ 2
När du hyvlat/gjort i ordning dina noodles låter du dem dra en stund på en bit hushållspapper. Det går lite snabbare om du saltar dem lätt. Därefter värmer du upp en stekpanna på medelvärme och tar i lite olivolja. Stek dina noodles snabbt, maximalt 1-2 minuter. Vänd i dem så att de inte tar färg.


Jag tycker även att svarven är rolig att använda till olika ingredienser i sallader för att ge salladen lite mer karaktär och göra den mer livlig.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin