Populära recept

söndag 6 oktober 2013

Taccos med pulled pork




Några århundraden efter (ok, kanske inte så långt, men ett bra tag efter) många många andra så har jag nu lagat pulled pork. Det tog ett tag innan jag gav mig på det men idag ville jag bjuda min pappa på middag och han älskar mört och saftigt kött, så vad kunde bli bättre än detta, tänkte jag. Det blev riktigt, riktigt gott och passade perfekt som taccokött! Mycket, mycket godare än den vanliga köttfärsen med den originella kryddningen som jag inte är särskilt förtjust i. Alla gav tummen upp, det var enkelt och det lär definitivt lagas igen. Det finns ju ett antal recept på denna rätt med såväl fläsk- som nötkött. Det här receptet är ett hopkok av flera olika som jag hittat lite här och var. Lite av en latmansversion, men det är tillåtet ibland det med ;)


För 4 personer
cirka 5 timmar, 100-125 ugn grader

1-1,5 kg fläskkarré i bit, utan ben
1 gul lök
1 hel vitlök
1 flaska valfri BBQ-sås, cirka 250-300 ml (alternativt gör egen)
salt & svartpeppar

  • Gnid in i köttet i salt och nymalen svartpeppar runtom. 
  • Lägg köttet i en ugnstålig gryta med lock.
  • Lägg ner all lök runtom köttet.
  • Häll över hela flaskan med BBQ-sås, fördela jämt och se till att all lök och hela köttet är täckt.
  • Ställ in i nedre delen av ugnen och låt gå i ungefär 5 timmar på 110 grader (beroende på ugn kan det variera mellan 100-125 grader).
  • När köttet är klart och du tagit ut det från ugnen tar du bara två gafflar och drar isär köttet. Det kommer "ramla" isär, så mört och fint efter alla timmar i ugnen! Låt köttet falla ner i såsen och blanda sig.
  • Servera med exempelvis taccotillbehör. Annat som jag tror skulle passa bra till är ditt favoritmos (t.ex. blomkål), ris eller potatisklyftor och en mumsig sallad.

Tips! Beroende på tjockleken på köttbiten kan tillagningstiden variera något. Ett annat riktmärke kan vara en innertemp på 100 grader.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin