Populära recept

söndag 31 januari 2016

Banan- och kanelmuffins, gluten- och mjölkfria




Igår kollade Neo på Nicke Nyfiken. I ett avsnitt gör Nicke ett litet bus och köper 10 dussin donuts. Då kom Neo på att han också ville ha donuts, och han ville baka dem själv. Men vad är skillnad på donuts och muffins undrar Neo, så han säger: "Mamma, jag vill baka muffins!". Och såklart så gjorde vi det. Neo var jätteduktig och gjorde det mesta själv, så det är han som bör äras för dessa fina och goda muffins! :) Receptet är gluten- och mjölkfritt samt utan raffinerat socker - jag gillar! Dessutom väldigt enkelt. Hittade det hos Marja på bakasockerfritt.se.


6 muffins
ca 30 minuter, ugn 175 grader

150 g mogen banan/ 1 stor banan
2 ägg
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosnötsmjöl
2 msk riven kokos
2 msk sukrin, jag tog rårörsocker istället
1 tsk bakpulver
½ tsk kanel
ev 20 gram choklad

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Mixa banan och ägg och blanda sedan samman med resterande ingredienser.
  • Fördela smeten i muffinsformar (strö på eventuell topping som t.ex. hackade mandel eller kakaonibs) och grädda mitt i ugnen cirka 22 minuter.
  • Smaska!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin