Populära recept

torsdag 10 augusti 2017

Zucchinibröd med lingon


Jag sådde zucchini i år. Skörden är helt galen. Vi har så sinnes mycket zucchini, så vi vet inte vad vi ska göra av den. Hittills har det blivit noodles, lasagne, plättar, och inlagd zucchini (cred till pappa och Lena!), och två omgångar av det här brödet. Det blir saftigt och gott!


1 bröd
ca 1 h, ugn 200 grader

2½ dl rismjöl
2 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
salt
2 ägg
2 msk olja
2 dl mjölk
2 dl finriven zucchini
1 dl lingon, frysta eller färska

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Riv zucchinin fint och låt den rinna av i ett durkslag.
  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda därefter ned resterande ingredienser (glöm inte att krama ur zucchinin).
  • Klä en brödform med bakplåtspapper och fyll med smeten. Toppa t.ex. med sesam- eller vallmofrön.
  • Låt gå i ugnen ca 45-50 minuter, tills brödet har en gyllene och lite krispig yta.
  • När brödet är klart, låt det svalna en stund på galler innan servering.




0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin