Populära recept

fredag 7 juni 2013

Enkla hjortronsåsen




Nu när sommaren äntligen kommit så tycker jag den enkla maten är den bästa. Man vill alltid äta gott men kanske inte lägga lika mycket tid vid spisen som övriga året. Enkla och smakfulla rätter passar då bäst! Och såklart grillat när man kombinera matlagningen med att lapa sol :)

Dagens lunch blev löjligt enkel men väääldigt god. Jag köpte varmrökt lax som vi åt tillsammans med hjortronsås och en fräsch sallad. I salladen hade jag blandsallad, körsbärstomater, gurka, salladslök, basilika samt olja och balsamvinäger med citronsmak. Och så hjortronsåsen;


En liten skål

2 dl matlagningsyoghurt/turkisk yoghurt
2-3 msk hjortronsylt (jag rekommenderar Torfolk Gårds!)
generöst med flingsalt 
några varv med pepparkvarnen

  • Blanda allt i en skål och låt det stå och dra en stund innan servering så smakerna kommer fram ordentligt. Mumsa på!


Hjortronsylt innehåller en hel del socker så vill man hålla nere på sockret räcker det med några matskedar sås till en portion. Det är också på grund av sockret som jag tycker man kan vara generös med saltet, jag tycker personligen inte om när mat är för söt.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin