Populära recept

fredag 10 maj 2013

Rotfruktsfrittata




Inspirerad av ett recept från Spisa.nu slängde jag häromkvällen ihop en rotfruktsfrittata. Jag var osäker på om jag skulle gilla den eftersom jag inte tycker om omelett i ugn, men den blev krämig och inte alls så stabbig som ugnsomelett kan bli. Med sambal oelek i så blev det en riktigt lyckad rätt!


2-3 portioner
Cirka 40 minuter varav 20-25 i ugn, 180 grader

2 palsternackor (ca 125-150 g)
1 sötpotatis (ca 250 g)
1/2-1 st rödlök
1/2 kruka timjan
2 st ägg
2 dl grädde
1/2-1 dl riven parmesanost
1 tsk sambal oelek
olivolja, salt & peppar

  • Tärna rotfrukterna och fräs dem sedan i lite olivolja, salta lätt.
  • Under tiden rotfrukterna fräser kan du blanda ägg, grädde, parmesanost, sambal oelek och kryddor.
  • Finhacka timjan. Fördela de frästa rotfrukterna i en ugnsform och strö sedan över timjan.
  • Häll över smeten.
  • Låt gå i ugnen cirka 20-25 minuter.
  • Servera gärna med grönsallad!




0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin