Populära recept

tisdag 20 augusti 2013

Enkel laxlunch i ugn




Ibland behöver man tips på snabba, enkla, och ändå nyttiga, luncher. Det kan vara hur enkelt som helst att slänga ihop något lätt men när fantasin tryter står man ändå där och har ingen aning om vad man ska laga. Därför vill jag tipsa om den här superenkla laxlunchen som blir färdig på 15 minuter i ugnen. Som dessutom är riktigt mumsig!


2 portioner
25 minuter, ugn 195 grader

2 laxfiléer á 140 g
2 dl creme fraiche
provencalska örter (eller andra örtkryddor du gillar, jag tog från frysen)
2 tsk sambal oelek
salt & peppar

  • Lägg två laxfiléer (om du använder fryst lax tinar de snabbt om du lägger dem i kallt vatten) i en ugnsfast form. Smula över lite flingsalt och dra något varv med pepparkvarnen.
  • Blanda creme fraiche med örter, sambal oelek, salt och peppar. Häll över laxfiléerna. Smaka av.
  • Låt gå i ugnen cirka 15 minuter beroende på hur fast lax du vill ha.
  • Klart!

Under tiden fisken är i ugnen kan du exempelvis laga lite couscous eller steka upp lite frysta grönsaker att ha till laxen. Som sagt, snabbt och enkelt var melodin i detta recept!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin