Populära recept

tisdag 6 augusti 2013

Klaras mandel- och cashewrutor




I ett gammalt nummer av Matmagasinet hittade jag det här goda brödet. Receptet är Klara Dessers. Gott, nyttigt, mättande och glutenfritt! Fyra flugor i en smäll :) Det går enkelt och snabbt att göra, perfekt när man som vi annars inte äter bröd men vill lyxa till helgfrukosten.


1 långpanna
ca 30 minuter, ugn 225 grader

150 g mandel, ca 2 1/2 dl
75 g cashewnötter, ca 2 dl
1/2 dl pofiber eller fibrex
2 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
2-3 msk raps- eller olivolja
2 tsk brödkryddor
1 burk/250 g kesella eller kvarg
2 ägg
sesamfrön
  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Mixa mandeln och nötterna till fint mjöl och blanda sedan med övriga torra ingredienser samt olja och kesella. När du fått ihop en kletig smet tillsätter du äggen och rör runt.
  • Fördela smeten i en långpanna med bakplåtspapper så att den är cirka 1 cm tjock. Strö sedan över sesamfrön (och om du vill lite flingsalt) och ställ in i ugnen. Låt gå cirka 10-15 minuter eller tills brödet fått fin färg.
  • Låt brödet svalna och skär sedan i rutor.

Brödet förvaras bäst i kylen, och går bra att frysa. Mina rutor fick inte riktigt någon gyllene färg den här gången men de blev goda ändå. Får köra på mer färg nästa gång! :)



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin