Populära recept

måndag 26 januari 2015

Jordärtskockssoppa




Jordärtskockan är som jag tidigare berättat om en liten uppstickare hos oss, som jag tror kommer få mer och mer plats. En trevlig liten knöl. Idag blev det soppa med fröknäcke till. Matigt och smarrigt!


4 portioner
cirka 30 minuter

500-600 g jordärtskockor
1 gul lök
smör
5 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl vitt (torrt) vin
2 dl grädde
salt, peppar och ev. cayennepeppar
  • Börja med att skala och hacka löken samt skala jordärtskockorna och dela dem i mindre bitar.
  • Fräs löken i en klick smör så att den blir mjuk men inte tar färg.
  • Lägg därefter i jordärtskockorna och fyll på med vatten och vin. Lägg i buljongtärningarna. Låt koka i ungefär 15 minuter eller tills jordärtskockorna är mjuka.
  • När det kokat klart kan du låta det svalna några minuter innan du mixar soppan. Jag lät det vara lite små små bitar kvar för att få lite tuggmotstånd.
  • Häll därefter på grädden och smaka av med kryddor. Gillar du lite sting rekommenderar jag cayennepeppar. Om det behövs kan du värma på soppan lite igen.
  • Servera med något gott, som till exempel fröknäcke med en smakfull ost.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin