Populära recept

torsdag 10 september 2015

Sesamwok




För tillfället pågår rensning av kyl, frys och skafferi här hemma. Sätter kreativiteten på spel, härligt! :) I frysen hittade jag ett paket lyxgrytbitar ifrån Gröna Gårdar. Blev lite osäker på vad man gör av lyxgrytbitar och vilken del på lilla kossan det handlar om så jag surfade in på deras webbplats och vad hittade jag där om inte ett recept som föll mig i smaken på stört :) Smaklig spis!


Ca 4 portioner
30-45 minuter

600 g lyxgrytbitar (eller innanlår, fransyska, rostbiff, rumpstek)
några matskedar sesamfrö
2 msk sesamolja
2 st pressade vitlökar
2 cm riven ingefära
1½ tsk cayennepeppar
3 msk soja
vitkål
morot
rödlök
sockerärtor
hackad ingefära
vitlök
1 paket glasnudlar

  • Strimla köttet fint och lägg det i marianden (bestående av olja, vitlök, ingefära, cayennepeppar och soja) minst 15 minuter innan tillagning, men gärna flera timmar innan.
  • Koka glasnudlarna enligt förpackningen och skölj dem i kallt vatten. Ställ åt sidan.
  • Rosta några matskedar sesamfrö i en torr panna.
  • Hetta upp en stek- eller wokpanna och häll i smör eller olja (kokosolja funkar ypperligt!) och stek köttet på hög temperatur tills det är precis genomstekt. Lägg över i en skål eller ta fram en ny panna.
  • Hetta upp olja igen. Stek sedan ingefäran och vitlöken tills de blivit lite mjuka. Lägg sedan i löken och till sist de övriga grönsakerna och stek hastigt tills de är al dente. OBS! Grönsakerna ska vara finstrimlade så att de blir "klara" på kort tid och ungefär samtidigt. Smaka av med valfria kryddor, exempelvis de som var i marinaden.
  • Blanda samman kött, grönsaker och nudlar. Strö över rostade sesamfrön, och om du vill färskhackad koriander.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin