Populära recept

torsdag 1 oktober 2015

Åses chiligryta




Det här receptet kommer ifrån Åse med bloggen 56kilo.se. Det finns även, något modifierat (vilket är receptet jag anger här), i hennes och Anna Halléns kokbok; LCHF 2.0. En fräsch gryta med mycket sting! Jag serverade blomkålsris till.


6 portioner
2-4 timmar

1kg högrev eller innanlår
matfett
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 stor röd paprika
1 tsk salt
1 msk chilipulver
1 msk spiskummin
1 msk malen ingefära
1 tsk kanel
½ msk oregano
2 msk tamarisoja
2 tsk sambal oelek
1 msk tomatpuré
2 msk chipotlepasta
800 g krossade tomtater
2 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
2 pkt bacon

  • Pusta köttet och skär i mindre bitar. Bryn det snabbt i en het panna med matfett.
  • Finhacka lök och vitlök och skär paprikan i mindre bitar. Fräs i matfett tillsammans med kryddor, soja, tomatpuré och chipotlepasta.
  • Lägg över allt i en tjockbottnad gryta eller kör i en Crock pot. Häll på tomatkross, vatten och och buljongtärningar. Om du kör i gryta; låt det puttra på svag värme i cirka 2 timmar. Jag använde en Crock Pot och körde på låg värme i cirka 4 timmar.
  • Klipp baconet i bitar och knaperstek det. Rör sedan ner i grytan strax innan servering.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin