Populära recept

måndag 20 juli 2015

Ceasarsallad




Matinspirationen lyser med sin frånvaro, men som tur är kan man lyckas ändå ibland :) Den här salladen slängs ihop på ett kick och blir ändå väldigt god. Och mättande. Och nyttig.


4 portioner

1 grillad kyckling
1 romansallad
1 pkt bacon
1 pkt körsbärstomater
grovriven parmesanost
1 dl creme fraiche
½ dl rapsolja eller mild olivolja
½ dl parmesanost
1 ägg
2 vitlöksklyftor
1 msk rödvinsvinäger
1½ tsk dijonsenap
några droppar citronsaft
salt & peppar

  • Skölj salladen, riv den i lite större strimlor och lägg i en skål. Skölj tomaterna, dela dem och lägg på salladen.
  • Klipp baconet i små bitar och knaperstek. Stek gärna i lite olja så bränner de inte fast i stekpannan lika lätt. Låt rinna av på ett papper.
  • Dela kycklingen och fördela över salladen och tomaterna. Toppa med bacon och grovriven parmesanost.
  • Blanda alla de övriga ingredienserna och mixa till en dressing. Dressingen blir ganska lös, vilket är meningen. I en klassisk ceasardressing har man också sardellfiléer, men det har jag hoppat över. Om du vill ha det så ta två stycken och smaka av. Fördela dressingen över salladen eller servera den vid sidan av.




0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin