Populära recept

tisdag 16 juni 2015

Texasinspirerad potatissallad




Inspirerad av ett recept på en amerikansk Texas-style potatissallad slängde jag ihop detta som en lite enklare måltid till gårdagen. Passar säkerligen som ett gott tillbehör till en bit kött också.


2 portioner som huvudrätt, 4 som tillbehör
cirka 20 minuter

900 g delikatesspotatis eller röd potatis, oskalad
1 paket bacon
1-2 grön chilipeppar
1 stor rödlök
1 tsk korianderfrö
1 tsk torkad oregano
1 nypa kumminfrö
0,25 dl olivolja
1 tsk rödvinsvinäger
rikligt med nymald svartpeppar
flingsalt
  • Koka potatisen med skalet på.
  • Hacka chilin och skiva rödlöken i lite bredare ringar. Lägg chilin i en skål, som du sedan blandar potatissalladen i. Stek löken snabbt på hög värme så att den blir lätt karamelliserad. Lägg i skålen.
  • Rosta koriander- och kumminfrö i en stekpanna på medelvärme i cirka 1 minut eller tills du känner att de börjar dofta. Lägg sedan i oregano och rosta cirka en halv minut till - se till att det inte bränns! Lägg sedan kryddorna i en mindre skål.
  • Knaperstek baconet och dela potatisen i halvmånar eller kvartar och lägg även det i skålen.
  • Blanda samman de rostade kryddorna med olivolja och rödvinsvinäger och häll sedan över salladen. Strö över rikligt med nymald svartpeppar och några nypor krossat flingsalt.
  • Blanda och servera :)


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin