Populära recept

onsdag 10 juni 2015

Jordgubb- & tomatsallad med mozzarella och pistagepesto




Oj, oj, oj! Det här går inte av för hackor. Precis i min smak. Så sinnessjukt gott! Tyvärr blev det ingen bra bild på det hela (peston kom inte med) men jag LÄR göra den här salladen igen, så nytt bildtillfälle ska nog ordnas. Hur som, testa detta nu! Bums!


En skål
15 minuter

1 liter jordgubbar
2 askar körsbärstomater
250 g mozzarella
Färska basilikablad efter smak
Salt & peppar
200 g pistagenötter
1-1½ dl raps- eller olivolja (om du väljer olivolja - ta en mild)
1 dl parmesanost
1 dl rivna (ej packade) basilikablad
1 vitlöksklyfta
några droppar citron
salt

  • Dela jordgubbarna i två eller fyra bitar. Dela tomaterna i halvor. Riv eller skär mozzarellan i små bitar och lägg sedan allt i en skål. 
  • Blanda jordgubbar, körsbärstomater och basilikablad tillsammans med lite flingsalt och nymald svartpeppar.
  • Skala pistagenötterna och lägg i en matberedare eller mixerskål. Blanda i olja, ost, basilikablad och vitlök (mängden olja justerar du efter hur fast/rinnig du vill ha peston). Mixa. Smaka sedan av med citron och salt.
  • Blanda alltsamman eller servera peston bredvid salladen.
  • Mumsa!

Passar väldigt bra till grillat.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin