Populära recept

lördag 28 mars 2015

Quinoa- och halloumisallad med rostade rotfrukter




Om du som jag älskar stekt halloumi och rotsaker är det här en fullpottare! Lätt att variera i smak med olika kryddor och rotsaker, dessutom.


4 portioner
cirka 40 minuter

3 palsternackor
3 morötter
3 rödlökar
2 dl quinoa
4 dl vatten
2 paket halloumi
salt, peppar
kryddor du gillar, t.ex. oregano, basilika, timjan
oliv- eller rapsolja

  • Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär upp rotsakerna och rödlöken. Blanda dem i en skål med olivolja, salt, peppar och din favoritkrydda. Rosta i ugnen i ungefär 30 minuter.
  • Koka upp 4 dl vatten. Skölj 2 dl quinoa och häll sedan i det kokande vattnet. Koka på svag värme i cirka 15-20 minuter. Det är gott att ha i exempelvis grönsaksbuljong i vattnet.
  • Skär halloumin i kuber. Mot slutet av tillagningstiden på rotsakerna och quionoan steker du halloumin så att den får färg runtom i oliv- eller rapsolja.

Servera gärna med en sås på creme fracihe eller turkisk youghurt till.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin