Populära recept

söndag 22 mars 2015

Kokosvåfflor med grädde, bär och banan




I senaste numret av Buffé fanns det ett recept på kokosvåfflor som jag och Neo bestämde oss för att prova till frukost idag. Väldigt schmarrigt! Jag tycker man kan öka bakpulvret något mot det som står i receptet, för att få dem lite fluffigare/pösigare men annars var de väldigt goda. Vi serverade dem med grädde, hallon, blåbär, banan och lite agavesirap. Söndagsfrukost värd namnet!


Cirka 6 våfflor
+/- 20 minuter

4 ägg
4 dl kokosmjölk (min favorit är Garants)
3/4 dl smält kokosolja, med eller utan smak
1 dl bovetemjöl
1 dl havremjöl (går bra att mixa av havregryn)
2 tsk bakpulver
2 krm salt

  • Vispa ihop ägg, kokosmjölk och smält kokosolja i en skål.
  • Blanda mjölerna, bakpulvret och saltet och rör sedan ner det i äggsmeten.
  • Grädda våfflorna i ett upphettat och smort våffeljärn. Ju varme järnet får bli innan du börjar, desto bättre bli våfflorna. Det brukar vara de sista som blir bäst ;)
Jag tror det skulle passa lika bra att blanda till en räksås eller liknande för att göra våfflan mer "matig".


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin