Populära recept

söndag 16 november 2014

Pannbiffar av älg med stekt lök, sôs och sparris




Som sagt fota i kvällsljus... I alla fall. Här har jag inspirerats av Klara Desser och gjort några små justeringar. Gott gott i gott gott! I hennes recept är det 2 msk vardera av vinägersorterna, men det skulle bli alldeles för syrligt för min smak att ha i all den vinägern. Tycker nästan, men bara nästan, det jag anger här är för mycket. Smaken är som baken!


4 portioner
cirka 30 minuter

600 g älgfärs (vill du ha lite fetare blandar du upp med nöt-, fläsk- eller blandfärs)
1/2 dl majonnäs
1-2 msk pofiber (kan uteslutas, håller ihop biffarna bättre)
1 tsk lökpulver
salt & peppar
smör att steka i
2 gula lökar
3-4 msk vatten
2 dl creme fraiche
3 msk philadelphiaost
2 msk (kinesisk) soja
2 msk grönpepparkorn
1/2 msk vit balsamvinäger
1/2 msk vitvinsvinäger
300 g sparris

  • Blanda färs, majonnäs, pofiber, lökpulver samt salt och peppar i en bunke. Låt stå och dra ihop sig lite.
  • Skala och skär löken.
  • Om du använder färsk sparris, skär av det hårda längst ner på stjälkarna. Förbered sparrisen genom att lägga den i en gryta med vatten så att det knappt täcker sparrisen.
  • Forma färsen till 8 stycken biffar och stek i smör. Varmhåll tills resten av maten är klar.
  • Ta en ny stekpanna, eller rengör den du använt till biffar. Smält ner smör och stek löken på medelhög värme så att den blir mjuk men inte tar färg.
  • Sätt på grytan med sparrisen. Använder du färsk sparris kokar du den i några minuter, använder du fryst kokar du upp vattnet och häller sedan av direkt. Skölj hastigt i kallt vatten.
  • Vispa ur pannan med lite vatten och tillsätt sedan creme fraiche, philadelphiaost, soja, grönpepparkorn och vinägersorterna. Koka upp och smaka av med salt och peppar.
  • Klart att servera!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin