Populära recept

måndag 20 oktober 2014

Rotsaker i ugn med kyckling och rostad vitlökssås




Inspirerad av ICA svängde jag ikväll ihop den här smarriga måltiden. Jag får ursäkta bildkvalitén, som ju inte är den bästa. Men amatörfotograf som jag är kan jag lätt erkänna att det verkligen inte är min grej att fota inomhus kvällstid. Naturligt dagsljus är mer min grej. Men! Nu är det ju inte bilden som är det viktigaste, utan det goda på tallriken! Här snackar vi en smakexplosion som heter duga. Smakrik och rund vitlök möter syrlig och stark basilikadressing - mmm!


4 portioner
ca 30-40 minuter, ugn 225 grader

4 st palsternackor
3 st morötter
1 stor rödlök
olivolja
salt, peppar
1/2 kruka basilika
1/2 rödlök
1/2 citron + skal
1-2 msk olivolja
1 tsk sambal oelek
4-5 vitlöksklyftor
2 1/2 dl kycklingbuljong
1 dl vispgrädde
2 tsk maizenastärkelse
4 kycklingfiléer
smör, rapsolja

  • Sätt på ugnen, 225 grader.
  • Börja med att skala och dela palsternackor, morötter och rödlök. Blanda sedan detta i några matskedar olivolja, salt och peppar och lägg på en plåt. Lägg även på vitlöksklyftorna med skal, för att rosta dem. Sätt sedan in plåten i ugnen och låt gå tills du tycker rotsakerna är lagom mjuka.
  • Rör ihop en dressing av hackad basilika (eller några matskedar fryst), finhackad rödlök, skal och saft av en halv citron samt olivolja och sambal oelek.
  • När rotsakerna är färdiga stänger du av ugnen men låter plåten stå kvar i ugnen medans du gör klart resten.
  • Ta vitlöksklyftorna från plåten och kläm ut dem i en kastrull. Häll sedan i kycklingbuljongen (2 1/2 dl vatten + en kycklingbuljongtärning), grädden och 2 tsk maizenastärkelse (som du rört ut i lite vatten först). Låt koka i ungefär 5 minuter under omrörning. Mixa slät om du tycker det behövs och smaka sedan av med salt och peppar.
  • Stek kycklingfiléerna i rikligt med smör och rapsolja. Salta och peppra efter smak. 
  • Servera alltsammans på en tallrik med kycklingen toppad av basilikadressingen.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin