Populära recept

söndag 19 oktober 2014

Boeuf bourguignon (eller varför inte burgundisk gryta?)




Yes, nu är det också gjort - burgundisk gryta! Tycker onekligen att det är lättare att både stava och säga burgundisk än bourguignon :) Åt denna rätt (yes, antagligen långt efter igen men vad gör väl det) till lunch på stan för några veckor och jämförelsevis så tycker jag att min skapelse smakar riktigt bra! Det lär bli fler omgångar.


4 portioner
cirka 2h

700 g (benfritt) nötkött av högrev eller bog
3 lagerblad
2-3 msk tomatpuré
3 dl köttbuljong
2 dl rödvin
1 1/2 msk bovetemjöl (eller vetemjöl)
1 tsk timjan
salt & peppar
100 g rökt sidfläsk
8 steklökar
2 stora vitlöksklyftor
200 g champinjoner

  • Skär köttet i grytbitar. Bryn det sedan i smör och eventuellt lite rapsolja. Salta och peppra. Lägg över i en gryta.
  • Häll på köttbuljongen och vinet samt bland ner lagerblad, tomatpuré, mjöl och timjan.
  • Låt koka i ungefär 1,5 timmar.
  • Skala lökarna. Dela steklökarna om de är stora. Hacka vitlöken. Tärna sidfläsket och champinjonerna.
  • Stek lök, sidfläsk och champinjoner i smör. Blanda sedan ner i grytan och låt koka ytterligare 10-15 minuter.
  • Klart!
Servera med exempelvis palsternackspuré eller broccolimos och gärna lite hyvlad morot. Schmarrigt!





0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin