Populära recept

söndag 5 oktober 2014

Ost- & kantarellpaj




Igår fick jag en påse trattkantareller av min svärmor - alltid lika roligt! Ja, eftersom jag själv aldrig hittar några. Försöker inte ens längre. Men jag älskar att äta dem! Tänkte spontant en västerbottenpaj med kantareller men det fick bli något modifierat efter att ha tittat i kylen. Det smakade såpass bra att det kvalade in i receptboken :)


En form cirka 28 cm
ca 45 min

1 liter trattkantareller
1 stor gul lök
ca 2 dl vällagrad ost, exempelvis sveciaost
ca 2 dl grädde
2 ägg
salt & peppar
smör
  • Bryn trattkantarellerna och löken i smör tills de fått färg.
  • Vispa äggen lätt, blanda sedan ner grädde och ost. När kantarellerna och löken är klar blandar du ner det också. Smaka av med salt och peppar.
  • Fördela röran i pajskalet och grädda på drygt 200 grader i cirka 20-25 minuter, eller tills äggstanningen stannat.
  • Servera en god sallad till. Förslagsvis med ruccola, tomat och olivolja.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin