Populära recept

måndag 13 januari 2014

Kycklingwok




Enkel men god och lättsam kycklingwok. Går snabbt att laga om du har färsk eller tinad kyckling. Styrkan i rätten sätter du själv!


4 portioner

4 kycklingfiléer (eller utelämna för veggo, ta mer grönsaker)
1 påse wokgrönsaker (eller köp en blandning av färska som du gillar)
2 vitlöksklyftor
tamarisoja
sesamolja
oystersås
salt & peppar
mald ingefära
cayennepeppar eller chilipulver
en näve cashewnötter
1 paket risnudlar

  • Dela kycklingfiléerna i små bitar och stek dem i smör eller olja, salta och peppra.
  • När kyckligen är nästan klar ställer du den åt sidan under tiden du wokar grönsakerna. Woka grönsakerna i sesamolja på medelhög värme. 
  • När grönsakerna är mjuka eller har fått lite färg blandar du ner kycklingen.
  • Häll sedan på någon eller några matskedar tamarisoja, krydda med ingefära, cayennepeppar/chilipulver samt salt och peppar efter eget tyckte. Smaka av!
  • Koka upp en gryta vatten, lägg ner nudlarna och dra ifrån plattan. Låt dra cirka 3-4 minuter och skölj sedan i kallt vatten. Blanda ner nudlarna i woken och låt dem värmas på lite.
  • Strö över cashewnötter.
  • Färdigt att servera!

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin