Populära recept

måndag 13 januari 2014

Tomat- och mozzarellasallad med rostade solroskärnor




Även om jag inte har någon supersnygg bild att bjuda på till detta recept så lovar jag (!) att den här salladen är försvinnande god. Passar bra ensam eller som tillbehör på buffén, till det grillade köttet eller marinerade kycklingen. It's a winner!


Som tillbehör för 4 personer eller släng ihop efter eget tycke
På ett kick

8-10 tomater
2 paket mozzarella (gärna buffelmozzarella!)
Några nävar salladsblandning (ta en med ruccola)
2 schalottenlökar
1 dl solroskärnor
Oliv- eller solrosolja
Balsamvinäger med citron
Salt & peppar

  • Skölj salladen och lägg den i en skål. 
  • Dela tomaterna i båtar samt skiva mozzarellan och löken och lägg över salladen.
  • Rosta solroskärnorna i några matskedar olja och salta med flingsalt. Låt dem svalna något och häll sedan över de andra ingredienserna i salladen.
  • Ringla över lite oliv- eller solrosolja och några droppa på lite balsamvinäger. Avsluta med några varv på pepparkvarnen.
  • Blanda och servera!




0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin