Populära recept

söndag 26 januari 2014

BBQ-sås




Här kommer ett recept på en riktigt god barbequesås. Receptet hittade jag i tidningen Mer Smak (från Coop). Idag använde jag såsen när jag lagade pulled pork. Känns mycket roligare att göra en egen sås och dessutom har man ju då koll på vad den innehåller :)


Hemmagjord BBQ-sås

1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chili
2 msk olivolja
2 msk farin- eller rårörsocker
1/2 dl kinesisk eller tamarisoja
1/2 dl ketchup
1 dl chilisås (jag använde lokal och ekologisk från Bramleys på Kålland, rekommenderas!)
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1-2 tsk liquid smoke (kan uteslutas)

  • Stek lök, vitlök och chili i olja i en kastrull utan att de får färg.
  • Tillsätt resten av ingredienserna till såsen och låt koka ihop cirka 5 minuter på svag värme. Rör om då och då.
  • Mixa såsen med stavmixer.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin