Populära recept

söndag 13 oktober 2013

Räksoppa på Mannerströms vis




När jag förra helgen skulle göra matsedeln, för den numera gångna veckan, så tröt inspirationen en hel del. Den kan ju lätt göra det, när man varje söndag sitter där och ska knåpa ihop en ny. Men så kom jag på en liten utmaning till mig själv; alla veckans rätter skulle utgå ifrån vad som fanns hemma i skafferierna. Jag bestämde att färskvaror var det enda jag fick köpa till som t.ex. mejerivaror. Och nog satte det skaparlusten på prov, men det blev allt en matsedel, och en bra sådan!

En av rätterna jag valde var räksoppa efter Leif Mannerströms recept, då vi hade en påse räkor i frysen (trodde jag ja, ha!). Den skulle innehålla en eventuell skvätt cognac, men då vår var slut så bestämde jag mig för att "eventuell" fick bli "inte". Så kom då fredagen som var soppans dag! Jag sprang in på snabbköpet efter jobbet för att köpa lite snacks att äta efter soppan, och ringde samtidigt hem till sambon för att be han ta upp räkorna på tining. Menar du räkorna i frysen?, säger han. Ja, vilka annars?, svarar jag. Dom har jag redan ätit upp, säger han då. Men ååååh, där rök ju en del av min idé! Nåväl, jag fick ju köpa nya räkor. Och då tänkte jag, att när jag ändå fått frångå min grundidé så kunde jag lika gärna springa över till bolaget och köpa cognac, sagt och gjort. Vilken TUR att jag gjorde det! Soppan fick en helt annan, len och rund, smak efter att den där skvätten hamnade i grytan. Så glöm för all del inte cognacen. Sååå gott!


4 portioner
30-45 minuter (om räkorna är tinade)

600 g färska räkor (om du köper i påse så duger 500 gram gott)
2 msk olivolja
1 bit, ca 50 g, färsk fänkål skuren i bitar (fanns inte hos mitt snabbköp...)
1 gul lök
1 tsk tomatpuré
6 dl fiskbuljong (av tärning)
1 dl torrt vin (jag köpte Jacob's Creek Semillion Chardonnay som passade både i, och till)
3 dl vispgrädde
(ev) en skvätt cognac
salt och nymalen peppar efter smak
ev ett knippe dill till garnering

  • Skala räkorna men spara skalen (skulle du slänga dem letar Mannerström upp dig!). Ställ räkorna svalt så länge.
  • Fräs räkskalen i olivoljan någon minut.
  • Tillsätt lök, fänkål och tomatpurén.
  • Fräs ytterligare några minuter.
  • Tillsätt fiskbuljongen och vinet, låt sjuda 10-12 minuter.
  • Sila och häll sedan tillbaka buljongen i en kastrull.
  • Häll på grädde och låt koka cirka 10 minuter.
  • Smaka av med salt och peppar och (eventuellt) en skvätt cognac. Arrangera räkorna vackert och garnera med dillen. Servera direkt, alldeles rykande het!

Sjudande räkskalsfond.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin