Populära recept

torsdag 4 juli 2013

Müsli med bovete, nötter och torkad frukt



Müslin har jag gjort med recept från Allt om Mat. En god müsli med lågt GI. Passar perfekt till naturell yoghurt eller lite havremjölk. Bästa toppingen; färska bär! I brist på färska gå frysta självklart lika bra :). 


En burk
Cirka 45 minuter, ugn 175 grader

5 dl boveteflingor (250 g)
1 dl sesamfrön
1 dl cashewnötter
1 dl valnötter
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
1 dl hyvlad kokos
0,5 dl solroskärnor
4 msk kanel
5 st torkade aprikoser
5 st torkade fikon
0,5 dl gojibär
0,5 dl rapsolja
1,5 dl vatten
1 msk honung

  • Blanda alla torra ingredienser, utom den torkade frukten och gojibären, i en skål. Olja, vatten och honung blandas separat i en annan skål. Blanda sedan ihop innehållet i de båda skålarna.
  • Bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Rosta i ugn på 175 grader i 30 minuter, rör om då och då.
  • När müslin svalnat, blanda i den torkade frukten som du klipper ned i bitar. Förvara müsliblandningen i en burk.

Till en portion tar du cirka 1/2-1 dl müsli.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin