Populära recept

tisdag 18 juni 2013

Sötmild lök och medelhavssälta




Inspirerad av ICA har jag gjort ett väldigt gott grilltillbehör som de kallar "Sötmild lök & medelhavssälta". Jag har som sagt inspirerats, så jag har frångått originalet en del genom att lägga till och ta bort. Det blev hur som helst väldigt gott och passade mycket bra till en bit nötkött. Köttet grillade vi förresten över rökspån med smak av björk. Rekommenderas det också!


2-4 portioner
cirka 30 minuter

1 kruka persilja
1 vitlöksklyfta
skalet av 1 citron
0,75 dl olivolja
salt & peppar
100 g fetaost
1 ask körsbärstomater
3 stora salladslökar
1/3 zucchini
45 g blandsallad

  • Blanda grovhackad persilja, finhackad vitlöksklyfta, rivet skal från en citron, olivolja, en nypa flingsalt och några varv med pepparkvarnen i en skål. Låt stå och dra.
  • Dela tomaterna i halvor. Gör detsamma med löken. Skiva zucchini och dela den i mindre bitar. Lägg grönsakerna på ett folieark, som du gärna kan göra som en form genom att ställa upp kanterna och vika in dem för lite stadga. Grilla tills det fått fin färg.
  • Lägg blandsalladen på ett stort fat. Lägg sedan på grönsaksblandningen, smulad fetaost och toppa med dressingen som gjordes i början.
  • Mumsa på!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin