Populära recept

söndag 10 februari 2013

Torskpanna med kålrot och curry

Det här receptet hittade jag hos ICA och tyckte att det lät gott. Dock hade jag inte de exakta ingredienserna hemma så jag modifierade det lite - med gott resultat! Resan in i fiskens värld fortsätter och än så länge med glada miner :) Tänker mig i och för sig att det här receptet skulle smaka lika bra med kyckling i, om man föredrar det.


4 portioner

600 g torskfilé
4 portioner pasta (tex tagliatelle)
300 g kålrot
1 rött äpple
1/2 påse (à 125 g) salladslök
1 msk smör eller margarin
1 tsk curry
1 msk tomatpuré
1 hönsbuljongtärning
1 dl vatten
2 1/2 dl grädde
salt och peppar
  • Tina torsken.
  • Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
  • Skala och skär kålroten i små tärningar. Dela, kärna ur och skär äpplet i klyftor. Ansa och skiva salladslöken. Fräs allt i matfettet i en gryta. Rör ner curry, tomatpuré, smulad buljongtärning, vatten och grädde.
  • Skär torsken i 2-3 cm stora bitar och lägg ner dem i grytan. Låt den sjuda under lock tills torsken är klar, 5-10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  • Servera torskpannan med pastan. 

Jag valde att ta bort pastan och istället servera lite sojabönor och haricot verts till. Jag tog 400 g torskfilé och receptet räcker då till 2 personer. Grädden bytte jag ut mot krämig kokosmjölk och istället för salladslök tog jag 1 gul lök. Jag tycker att kokosmjölken gör sig väldigt bra med curryn, bättre än med vanlig grädde faktiskt. Sedan är det ju också ett enkelt sätt att få rätten mjölk- och laktosfri!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin