Populära recept

lördag 9 februari 2013

Tips för goda smoothies

Den senaste veckan har jag provat lite nya lyckade smaksättningar på mina morgonsmoothies som jag tänkte dela med mig av :)

Min bas i smoothiesarna är 2 dl havremjölk och 1 dl bär. Sedan adderar jag lite olika ingredienser från dag till dag för variation.

Den senaste veckan är det ekologiskt vaniljpulver (inte att förväxla med vaniljsocker!) och raw kakaopulver som åkt ner i mixern. Dessa smaker gör inte smoothien sötare men bidrar med smak så att det inte smakar samma samma varje dag. Vaniljpulvret blev snabbt en favorit! Jag tog ungefär 1 tsk till basen ovan, och detsamma med kakaopulvret.

För det mesta åker det också ner något av följande; mandelsmör (perfekt för extra energi!), krossat linfrö, havrekli eller torkade gojibär.

När jag började med smoothie tyckte jag att det behövdes något för att söta den också, men med tiden har jag avvänjt mig med det och tycker numera det blir för sött om jag tar i till exempel en halv banan eller någon tesked honung. Annars är det bra tips på ingredienser för sötning :)


Vaniljpulvret finns i min ICA-butik och kakaopulvret har jag köpt på bodystore.com av märket Renée Voltaire.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin