Populära recept

torsdag 14 februari 2013

Kycklingklubbor på rotfruktsbädd



















Senaste tiden har jag mer eller mindre snöat in på rotfrukter, men jag hade nästan glömt hur gott det kan vara, och dessutom prisvärt! Därtill passar det just nu bra med mat som till stor del sköter sig själv och då är ugnen min bästa vän och den gillas ju även av rotfrukterna :)

Receptet till den här maträtten hittade jag i tidningen Hemmets Journal. Inte en tidning som jag vanligtvis läser men som jag gärna lånar för just recepten, de är ofta enkla att göra och goda. Det gäller just för det här receptet. Enkelt, lätt att variera med de rotfrukter du själv vill ha och gott med lite hetta i. En lite lyxigare vardagsrätt!


4 portioner
Cirka 1 timma, ugn 200-210 grader

I formen
1 kg kycklingklubbor
1 kg rotfrukter (exempelvis sötpotatis, palsternacka, morot, kålrot)
2 rödlökar
salt, peppar
Smör

Honungsglaze
1 röd chilifrukt (urkärnad och hackad)
4 msk olivolja
3 msk flytande honung
2 krm sambal oelek
2 vitlöksklyftor
2 msk riven ingefära
1 citron, rivet skal och pressad saft
flingsalt

Vitlöksyoghurt
2 dl turkisk yoghurt
2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
flingsalt

  • Bryn kycklingen i en stekpanna med smör. Salta och peppra.
  • Skala och skär rotfrukterna i bitar. Skala och klyfta löken. Lägg alltsammans i en ugnsfast form och krydda med salt och peppar.
  • Lägg över kycklingen på rotfrukterna.
  • Blanda ingredienserna till honungsglazen och droppa den sedan över kycklingen och rotfrukterna.
  • Stek mitt i ugnen i cirka 45 minuter. Ös med vätskan som bildas i formen några gånger under tiden.
  • Blanda yoghurt, olja, pressad vitlök och salt till en sås.
  • Servera alltsammans och njut!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin