Populära recept

lördag 16 februari 2013

Hemmagjord thaisoppa

























Om du vill testa att göra en egen thaisoppa, istället för någon av de färdiga baserna, kommer här ett litet förslag på recept. Det viktiga är att smaka va med kryddorna för den styrka man själv vill ha.


2 portioner
cirka 15-20 minuter

Några passande grönsaker, t.ex. 1 morot och en bit purjolök eller en näve sugar snaps och några minimajs
400 ml krämig/fet kokosmjölk (annars kan du ta vanlig och lägga till någon msk kokosolja)
1/2 burk krossade tomater (för extra hetta, ta en med chilismak)
2-3 tsk röd currypasta
1-2 msk fisksås
1-2 msk koncentrerad kycklingfond
1 msk färsk saft av apelsin (kan uteslutas)
1-2 msk färsk saft av lime
olja utan smak
chilipulver, och ev lite cayennepeppar
  • Förbered grönsakerna och fräs dem sedan i några matskedar olja tillsammans med currypastan.
  • Häll sedan på kokosmjölken och lägg därefter i alla ingredienser utom kryddorna.
  • Låt koka cirka 5 minuter, smaka av och krydda som du vill ha det, låt sedan koka cirka 5 minuter till. Vill du ha starkare smak kan du ta i mer currypasta.
  • Klart att servera!

Tips: andra smaksättare som passar i soppan är ingefära, sweet chilisås och koriander.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin