Populära recept

söndag 17 februari 2013

Rostad blomkål med varmrökt lax



















Den här rätten föll mig verkligen i smaken, blomkål är grymt underskattat! Receptet är från ICA om jag inte är helt ute och snurrar. I originalreceptet finns även en basilikasås med, men den var sååådär om jag ska vara ärlig. Testa gärna min egna istället :) För övrigt så är rökt lax än så länge vinnare hos mig när det kommer till den godaste fisken. Men, jag väntar fortfarande på att sambon ska göra en väldigt omtalad rödspätta så kanske laxen får konkurrens då...


4 portioner
cirka 30 minuter

1 medelstort blomkålshuvud
1 purjolök
3 msk olivolja
1 dl pumpafrö
salt och svartpeppar
65 g babyspenat
65 g röda mangoldskott
ca 400 g varmrökt lax
1 citron
  • Sätt ugnen på 225 grader och sätt in en plåt i ugnen.
  • Ansa och skär blomkålen i buketter. Ansa, skölj och strimla purjolöken. 
  • Blanda blomkålen med olivoljan. Krydda med salt och peppar.
  • Lägg blomkålen på den förvärma plåten och rosta mitt i ugnen i 10 minuter. Rör om då och då. Lägg sedan på purjolök och pumpafrö, rosta i ytterligare 5 minuter.
  • Lägg spenat och mangold på ett stort fat. Dela laxen i bitar. Fördela den och blomkålen på salladen.
  • Servera med citronklyftor, dressing och bröd om så önskas.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin