Populära recept

fredag 18 januari 2013

Svamppanna

Om man inte vill köpa de färdiga "pannorna" som finns i affären kan man göra sina egna och få lika god smak på dem! Det här är min version av svamppanna. Passar bra till exempelvis fläskfilé eller kotletter, men skulle nog också kunna passa till kyckling eller en bit nötkött. Om du steker köttet först kan du använda skyn i såsen vilket blir väldigt gott.


2-4 portioner

2 dl creme fraiche
1/2 dl vatten
200 g champinjoner
1 vitlöksklyfta
svartpeppar, cayennepeppar och salt
timjan, färsk eller torkad
smör eller olja
ev steksky
  • Börja med att skiva och steka champinjonerna i smör eller olja. Om du stekt köttet innan så låt stekskyn vara kvar men ta köttet åt sidan och varmhåll det.
  • Pressa över vitlöken, låt den fräsa med lite (utan att bli bränd) och häll sedan ner creme fraichen i pannan. Låt allt blanda sig.
  • Krydda därefter med pepparsorterna och saltet, smaka av så att det passar dig.
  • Addera sedan timjan, välj själv om du vill ha färsk eller torkad, och smaka av så att även det passar dig.
  • Om du vill kan du nu lägga ner köttet igen och låta det koka med i såsen en stund.

TIPS! Passar även utmärkt att blanda ner några körsbärstomater mot slutet.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin