Populära recept

tisdag 29 januari 2013

Glutenfri kladdkaka

För den som vill smaska på en god kladdkaka, men gärna glutenfri, kommer här ett recept på detta. Väldigt likt "det vanliga" men med annat mjöl och socker samt utan bakpulver. Det var min svärmor som gav mig detta recept när vi började prata om vad man kan göra med mandelmjöl, som är en ny favorit hos mig!


100 g smält smör/ghee
2 ägg
2 dl råsocker (eller t.ex. stevia, Sukrin+, Sukrin Gold)
1 dl mandelmjöl (eller majsmjöl)
0,75 dl kakao
1 tsk vaniljpulver
  • Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner det avsvalnade smöret.
  • Tillsätt kakao, vanilj och mjöl. Blanda väl.
  • Häll i bröad form och grädda i cirka 15 minuter på 200 grader.
  • Låt kakan svalna och sätt in den i frysen en stund innan den skärs upp och serveras.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin