Populära recept

torsdag 11 oktober 2012

Smarrig ananaspaj




Blev bjuden på den här grymt goda pajen av min vän Märta och var såklart tvungen att göra den själv några dagar senare - redan en favorit! Är annars inte så förtjust i fruktpajer men den här är sååå smarrig!


4-8 portioner (ja det beror ju på hur stora bitar man tar!)
30 minuter i ugn 200 grader

Pajdeg
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker (kan bytas mot Steviasocker)
1 tsk bakpulver

Fyllning
2 dl creme fraiche
1½ dl socker (kan bytas mot Steviasocker)
1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
1 ägg
1 burk krossad ananas
  • Låt ananasen rinna av ordentligt.
  •  Blanda ingredienserna till degen, som blir ganska mjuk och kladdig, och tryck ut i en pajform. Ställ den sedan i kylen under tiden du blandar fyllningen.
  • Rör ihop creme fraiche, socker, vaniljpulver och ägg i en bunke. Tillsätt ananasen och blanda runt. Bred ut fyllningen i pajformen.
  • Grädda cirka 30 minuter på 200 grader, eller 180 grader om du använder varmluftsugn.
  • Servera ensamt eller med glass!

Alternativ pajdeg (glutenfri och lågkolhydrat)


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin