Populära recept

fredag 13 juli 2012

Kladdig kladdkaka




Äntligen har jag lyckats med att göra kladdig kladdkaka! :) Vanligtvis brukar jag alltid få kladdkakorna torra och tråkiga men nu har jag hittat ett bra recept och kommer överens med ugnen om grader och tid. Har haft kladdkakerace idag kan man säga, gjort sex stycken på raken. Fem ska bjudas bort och en har vi smaskat på själva!

Kladdig kladdkaka
Ugn 180-200 grader 15-20 minuter

100 g smör (äkta smör!)
2 ägg
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker (eller 1/2 msk vaniljpulver)
1 krm bakpulver
1 krm salt
  • Smält smöret i en kastrull.
  • Vispa ägg och socker. Blanda sedan i kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt.
  • Häll på smöret och vispa runt så att det blandar sig med smeten.
  • Ta i vetemjölet och vispa igen, så att det blandar sig ordentligt.
  • Häll över i form. Grädda på 180-200 grader i cirka 15-20 minuter beroende på din ugn. Jag tog 190 grader i 18 minuter - perfekt! Lite torrare i ytterkant och härligt kladdiga i mitten :)






0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin