Populära recept

fredag 13 juli 2012

Broccoli- & spenatpaj med ädelost

Hittade det här receptet hos Kryddburken och blev inspirerad, ädelost är ju så gott! Jag har modifierat det enligt eget tycke och smak.


Recept för 4 personer som huvudrätt
Ugn 250 grader 15 min + ugn 200 grader ca 30-40 min

Pajdeg
1 bukett broccoli
3-5 schalottenlökar
1 påse babyspenat (100 gram)
1 paket Kvibille gräddädel
2 ägg
2 dl matlagningsgrädde
Salt & peppar
Smör
  • Gör pajdegen och tryck sedan ut den i en form på cirka 28 cm i diameter. Förgrädda enligt 12-15 minuter på 250 grader. Ta därefter ut pajskalet och sänk värmen till 200 grader.
  • Dela broccolin och koka den ca 1-2 min i lättsaltat vatten.
  • Fräs schalottenlök i lite smör och fräs sedan med babyspenaten så att den krymper.
  • Smula ner broccolin i pajskalet och smula över hälften av osten.
  • Fyll på med lök- och spenatbladningen.
  • Smula ner resten av osten.
  • Blanda ägg, matlagningsgrädde samt salt och peppar och häv bladningen över pajen.
  • Grädda 30-40 minuter i mitten av ugnen på cirka 200 grader.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin