Populära recept

söndag 3 juni 2012

Hemmagjord pizza

Ikväll kör vi hemmagjord pizza - bra mycket mumsigare än köpt om du frågar mig!

Pizzadeg för 4 personer
Jäsning 1 timma

25 g jäst
2½ dl ljummet vatten, 37 grader
2-3 msk olivolja
6-7 dl vetemjöl
  • Fördela jästen i en bunke och höll över vattnet. Rör tills jästen löst sig.
  • Tillsätt olja, salt och större delen av mjölet. 
  • Arbeta till en smidig deg. Jäs degen övertäckt i cirka en timma.

Under tiden som degen jäste gjorde jag egen tomatsås att ha på pizzan - också mycket godare än köpt!




Tomatsås för 4 personer

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 burk krossade tomater, ca 400 g (ta gärna en smaksatt, typ basilika)
3 msk tomatpuré
1 tsk örtkryddor
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk strösocker (jag använder stevia)
  • Skala och hacka den gula löken och vitlöken. Fräs detta i olivolja.
  • Rör i de krossade tomaterna, tomatpuré, örtkryddor, salt, peppar och socker.
  • Låt såsen koka ihop i cirka 10 minuter. Smaksätt eventuellt med mera kryddor.

När degen jäst klart bakar man ut den och lägger upp på en plåt med bakplåtspapper. Ikväll valde vi att toppa den med:

Tomatsåsen
125 g mozzarellaost och 80 g prästost
Färska tomater
Rökt skinka
1 burk Oliver (150 g oliver avrunna)
Rödlök

Pizzadegen ger 9 pro points per portion och såsen 1 pro point per person enligt ViktVäktarna. Tillsammans med ingredienserna ovan blir det totalt 18 poäng per portion för denna pizza.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin