Populära recept

måndag 28 maj 2012

Skinkgifflar




















Jennys matblogg hittade jag det här receptet på skinkgifflar som jag testade. Bilderna är ingen höjdarkvalité och dessutom glömde jag lägga gifflarna med änden nedåt så dem ser lite halvdana ut, men så kan det gå när man har mycket igång samtidigt. Huvudsaken var att dem smakade bra! :)

25 gifflar
1,5 h jäsning och ca 10 minuter i ugn på 250 grader

1 pkt jäst för osötade degar
50 gram smör
2 dl mjölk
2 dl vatten
1/2 tsk salt
10 dl vetemjöl

Fyllning:
2 dl riven ost (parmesan blev gott!)
25 mindre skinkbitar (jag använde ca 180 g rökt tärnad skinka)
Färsk basilika (tror också att torkad oregano skulle smaka ljuvligt i!)

Garnering :
Uppvispat ägg
Sesamfrön (jag använde vallmofrö i brist på sesamfrö)
  • Smula ner jästen i en skål. Smält smöret och häll i vätskan i smöret. Värm tills det är fingervarmt 37 grader.
  • Lös jästen med lite av vätskan och rör tills det har löst sig helt. Tillsätt resten av vätskan och  de övriga ingredienserna under omrörning. Degen ska bli smidig och ta inte mer mjöl än vad som behövs, spara lite till utbakningen. Låt degen jäsa i cirka 1 timme, ta sedan ut degen på mjölat bakbord.
  • Arbeta degen smidig, tillsätt eventuellt lite mjöl – men den ska inte bli för hård.
    Dela degen i fyra delar och kavla ut dem till tunna cirklar som du sedan delar in i trekanter, som om du skulle skära en paj i portionsbitar. 
  • Lägg på ost, skinka och basilika. Rulla sedan ihop, börja med den långa sidan och rulla till den korta. Se till att lägga giffeln med kortsidans kant nedåt.
  • Pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
  • Grädda i mitten av ugnen på 250 grader cirka 10 minuter eller tills de fått fin färg. 

Dem blev mycket goda! Vi åt dem som del av ett plockmatsbord med soltorkad tomat, oliver, skinka, melon och grillad majs.



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin