Populära recept

onsdag 7 oktober 2015

Glutenfri choklad- och mandelkaka




Här kommer ett recept på en glutenfri kaka med choklad och mandel. Kakan smakar mest choklad, men beroende på vilka mandlar eller vilket mandelmjöl man använder kan den säkert få mycket mandelsmak också. Jag körde mina kakor någon minut för länge i ugnen, jag tycker att de skulle varit lite kladdigare. Mina var i ugnen 30 minuter så istället rekommenderar jag 25, om man vill ha den lite kladdigare. Annars en riktigt god kaka som har sötma men absolut inte är sådär söt-söt. Smeten räcker till 4-6 formar, beroende på storlek på formen. En passande storlek är en form som sväljer cirka 1-1,5 deciliter. Receptet hittade jag hos Creme de la Crumb, och jag har fritt översatt måtten till "svenska".


4-6 kakor
cirka 40 minuter, ugn 180 grader

2,25 dl mald mandel eller mandelmjöl
6 msk/90 g smör
0,5 dl honung
100 g mörk choklad 
2 ägg
  • Sätt ugnen på 180 grader och smörj 4-6 formar med olja.
  • Lägg smör, honung och choklad i en skål som går att köra i micron. Micra på halv effekt (500w) 30 sekunder i taget och blanda tills du har en slät smet.
  • Krossa två ägg i en annan skål och blanda sedan ner chokladsmeten under omrörning, förslagsvis med en elvisp. Därefter blandar du ner mjölet.
  • Fördela i dina formar och ställ sedan i in ugnen, 180 grader, i cirka 25 minuter. Använd en tandpetare för att få en uppfattning om hur välbakad kakan är.
  • Om du vill; toppa med lite florsocker!

Vispad grädde eller kokosgrädde skulle nog smaka fin-fint till den här kakan, gissar jag!



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin