Populära recept

onsdag 29 april 2015

Tomat- och fetaostpaj med basilika




Den här pajen går inte av för hackor! Nom nom nom!


4-6 portioner
ca 1 h och 20 minuter varav 40 minuter i ugn, 200 grader

Valfri pajdeg, som du blandar ner ½ kruka basilika och 1 dl riven parmesan i

4 tomater
½ kruka basilika
150 g fetaost
3 ägg
1,5 dl mjölk
1,5 dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
salt & peppar

  • Gör pajdegen och låt den vila i kylen 30 minuter.
  • Under tiden skär du tomaterna i skivor och blandar äggstanningen; ägg, mjölk, grädde, vitlök, salt och peppar.
  • När pajdegen vilat klart, förgrädda den i 8-10 minuter.
  • Lägg därefter tomatskivorna på pajbotten och strö över hackad basilika. Smula över fetaosten och avsluta med att hälla på äggstanningen.
  • Grädda i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter eller tills äggstanningen stannat.
  • Servera gärna med grönsallad.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin