Populära recept

söndag 8 februari 2015

Jills frukostfrallor




I vår familj äter vi sällan bröd hemma. Bortbjudna kan det slinka ner, men annars så är det inget vi har direkt saknat sedan vi slutade med det. Men, ibland kan det faktiskt vara gott att ha en bit bröd på helgfrullen. Så, då och då testar jag lite olika recept på lågkolhydratsbröd. Dels för att jag tycker det är roligt men också för att hålla nere på gluten. snabba kolhydrater och vitt mjöl. Dessutom brukar de inte ta så lång tid att göra. Så, nu har jag testat Jills frukostfrallor. Ett av de bättre recepten jag testat, måste jag säga! Smakade väldigt bra med en klick smör, några skivor ost och en bit paprika. Rekommenderas om man vill ha ett gott lågkolhydratsbröd :)


6 frallor
20-30 minuter, ugn 175-200 grader

50 g smör
2 st ägg
2 dl yoghurt eller creme fraiche
0,75 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk fiberhusk
2 tsk vallmofrö
  • Sätt ugnen på 175 grader (i Jills recept står det 175 grader men i min ugn blev det bättre med 200 grader).
  • Vispa samman ägg, halvsmält smör (så att det går att blanda), yoghurt, salt och bakpulver.
  • Blanda sedan samman med mandelmjöl, pofiber och fiberhusk. Låt sedan stå i 5-10 minuter så att pofibret och fiberhusken hinner absorbera vätskan. Degen ska bli fast.
  • Rulla till 6 stycken bollar, tryck ut dem lite lätt på plåten. Strössla över vallmofröna.
  • Grädda i 15-20 minuter eller tills de fått fin färg (det var här jag insåg att min ugn gjorde jobbet bättre på 200 grader än 175 grader, då det tog lite väl lång tid innan de fick färg).
  • Låt svalna något innan servering.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin