Populära recept

måndag 9 februari 2015

Heta räkor




I lördags var det dags för lite gôtta hemma hos oss. Det blev heta räkor, vilket jag inte testat att göra hemma förut. Jösses mössa, så galet gott det var! Både jag och mannen hade antagligen kunnat äta upp en salladsskål var... Lär göras igen! Smakade dessutom väldigt bra med en öl till...


2 portioner
ca 20 minuter, ugn 250 grader

500 g stora räkor
1/2-1 röd chili
80 g smör
2 vitlöksklyftor
1/2 dl hackad persilja
bröd för 2 personer, exempelvis ciabatta eller surdegsbröd

  • Sätt ugnen på 250 grader och skala sedan räkorna (spara skalen och koka fond på dem!).
  • Skiva chilin tunt (behåll kärnor och mellanväggar för rejäl hetta) och portionera sedan i ugnssäkra formar.
  • Blanda smöret med de pressade vitlökarna och fördela även det i formarna.
  • Ställ in formarna i mitten av ugnen tills smöret smält och börjar bubbla. Ta då ut formarna och fördela räkorna i dem. Lägg även i persiljan. Ställ sedan in ytterligare några minuter så att räkorna blir varma och smöret fortfarande bubblar.
  • Servera genast med bröd.

Schmarr! (Okej, jag var så ivrig att det enda som hanns med i mörkret var ett mobilfoto)



0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin