Populära recept

onsdag 21 maj 2014

Pestolax med sötpotatispommes




Riktigt smaskig och enkel middag, som sköter sig så gott som själv i ugnen.


Sötpotatispommes, 3-4 portioner
Cirka 45 minuter, ugn 225 grader

ca 600 g sötpotatis
olja, salt och peppar
  • Skala, skär och dela potatisen som pommes.
  • Sprid ut över en plåt, häll över olja, salt och peppar.
  • Låt gå 30-40 minuter i ugnen på 225 grader. Vänd några gånger.


Pestolax, 4 portioner
Cirka 20 minuter, ugn 225 grader

4 laxfiléer
2 dl creme fraiche
några teskedar pesto
salt och peppar
  • Bland creme fraiche och pesto, salt och peppar. Smaka av. Bland ev i mer pesto.
  • Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form och häll över pestoröran.
  • Sätt in i ugnen cirka 10-12 minuter. Om du gör sötpotatisen ovan, sätter du in laxen tillsammans med sötpotatisen ovan när det är cirka 10 minuter kvar på potatisen.

Tidigare, liknande recept: lax med fetaostpesto


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin