Populära recept

fredag 2 maj 2014

Baconlindad torskrygg med örtsmak




En god fiskrätt med lagom sälta och bäst av allt - ingen "havssmak" på fisken! :) Lätt att laga, passar perfekt som lunch.


4 portioner
15 minuter (exkl tid för att tina)

1 schalottenlök
450 g fryst och tinad bladspenat
smör
salt, nymald svartpeppar, vitpeppar
2 vitlöksklyftor
4 msk mild olivolja
1 kruka färsk timjan
1 kruka färsk oregano
4 bitar torskrygg utan skinn, ca 600 g (fryst och tinad funkar fint!)
1 paket bacon
flingsalt
  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Finhacka schalottenlök och fräs den sedan mjuk i smör. Tillsätt spenaten och låt den fräsa med tills eventuell vätska kokat bort. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.
  • Krossa vitlöksklyftorna och lägg dem i en kastrull. Häll i oljan och hälften av örterna. Låt det värmas några minuter.
  • Salta torskbitarna lätt och peppra med vitpeppar. Linda in dem i bacpn. Bryn bitarna runtom i smör. Lägg dem sedan i en ugnsform och låt gå färdiga i ugnen tills innertemperaturen är cirka 45-50 grader. Det tar ungefär 6 minuter, beroende på fiskens tjocklek.
  • Värm spenaten och lägg upp på varma tallrikar. Lägg sedan på fisken. Ta bort vitlöken ur oljan och häll över tallrikarna. Strö över resterande av de färska örterna. Strö över flingsalt och servera.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin