Populära recept

måndag 9 december 2013

RAW saffransfudge



Hos Hanna på hurbrasomhelst.se finns mycket godsaker att läskas av, och allt är dessutom mycket nyttigare än "vanliga" godsaker. Hur bra som helst! :) Jag har testat en hel del av Hannas recept och blir alltid lika glad över hur gott det blir. Som den här fudgen. Vanligtvis är jag inte särskilt förtjust i fudge, och definitivt inte i saffran. Trots det vågade jag mig på dessa och tur var väl det! Sambo och son instämde, de smaskade nog till och med mer än mig :)


Saffransfudge

10 urkärnade dadlar, blötlagda minst 4-5 timmar
2 dl cashewnötter, blötlagda minst 4-5 timmar
ca 1/2 dl smält kokosolja
en nypa vaniljpulver
en nypa salt
en knivsudd saffran
rivet skal av en citron

  • Smält kokosoljan på låg värme och blanda ner salt, vaniljpulver, saffran och citronskal.
  • Mixa sedan tillsammans med avrunna dadlar och cashewnötter. Vattnet från dadlarna kan du spara till exempelvis smoothie, det är sött och gott.
  • Lägg bakplåtspapper i en burk eller form och bred sedan ut smeten. Ställ i frysen några timmar. Skär sedan upp och mumsa på!




0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin