Populära recept

torsdag 10 januari 2013

Kycklingtaccos med egna tortillas

Ikväll blev det min sambos favorit till mat, nämligen taccos. Dock lite annorlunda mot standardvarianten hos oss; köttfärsen byttes mot kycklingfärs och istället för köpta tortilla gjorde jag egna. Smakade smaskens alltihop och kul med variation!

Receptet på tortilla hittade jag hos Åse på 56kilo.se. Jag lyckades få ut fyra stycken på min deg vilket var lagom till mig och sambon. Vill du avancera ytterligare vad gäller hemmagjort kan du även göra egen krydda.


Glutenfria tortilla, 3-4 stycken

2 ägg
2 dl ljummen mjölk
50 g riven ost
1,5 dl pofiber
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm salt
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Värm mjölken så att den blir ljummen, blanda med ägg och ost.
  • Blanda de torra ingredienserna för sig och vispa sedan ner i smeten.
  • Låt svälla i 10 minuter.
  • Sleva upp 1/4 av degen på ett oljat bakplåtspapper och tryck till. Ta sedan lite plastfolie som du lägger på degen för att sedan kavla ut. Använd en skål för att få tortillan rund. Ta bort överflöd och lägg tillbaka i degbunken. 
  • Baka i ugnen cirka 10 minuter eller tills de börja bli bruna runt om.
  • Låt svalna under duk.

Jag lyckades få ut 2 tortilla per bakplåtspapper. Går lite fortare då och båda kan äta medan laddning två är i ugnen om man inte vill vänta :)

Inget foto idag heller. Ska försöka bli bättre på det, för det är tusan så mycket roligare med foto än utan på recepten... Men det smakar gott hur som, det lovar jag!

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin