Populära recept

lördag 12 januari 2013

Fisk i ugn med kokosmjölkssås

Ikväll har jag tagit ännu ett steg i rätt riktning vad det gäller att lära mig äta fiskrätter. Det blev hokifilé i ugn med sås på kokosmjölk och jag får nog erkänna att jag tyckte om det! Även min sambo och min pappa tyckte att det smakade gott, och åtminstone så är pappa en riktigt inbiten fiskätare så det ser jag som ett gott betyg :)

Om jag får välja vilket kött som ska tillagas väljer jag helst kyckling men vill gärna lägga till mer fisk i min kost. Dock känner jag mig lite novis på området så fiskrecept som passar nybörjare mottages tacksamt!


4 portioner
cirka 40 minuter, ugn 200 grader

400-600 g vit fiskfilé, t.ex. hoki, torsk eller kummel
250 g krämig kokosmjölk
2 tomater
2 paprikor
1/2-1 msk fisksås
1 msk saft av lime- eller citron
salt & vitpeppar
olja/smör
  • Olja eller smöra en ugnsform och lägg sedan ner filéerna. Salta lätt.
  • Skär upp tomater och paprika och lägg över fiskfiléerna.
  • Blanda kokosmjölken med fisksås, lime/citronsaft samt salt och peppar. Smaka av och lägg till mer av det du eventuellt tycker saknas.
  • Häll kokosmjölkssåsen i formen och ställ sedan in i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin