Populära recept

söndag 30 december 2012

Zucchinilasagne med sting




Har tidigare publicerat ett recept på zucchinilasagne här på bloggen, men idag testade jag ett nytt och det var så himla gott att det kvalar in här det med! Den här versionen är lite rivigare i smaken vilket framförallt min sambo gillar, men även jag har börjat uppskatta het mat. Justera enkelt styrkan efter dina egna smaklökar :)


4 portioner
cirka 45 minuter, varav 20-25 i ugn 225 grader

500 g färs
1 paket krossade tomater (tips, ta med chilismak för ännu mera riv!)
1 rödlök
4 st vitlöksklyftor
1-2 tsk sambal oelek
2 dl creme fraiche
1 kött- eller grönsaksbuljong
1-2 st zucchini
150 g riven ost eller i skivor
smör att steka i
chilipulver, svartpeppar, ev andra kryddor
  • Skala och hacka löken. Stek den i smör och ställ sedan åt sidan.
  • Bryn färsen och blanda sedan ner löken.
  • Häll i krossade tomater och sambal oelek, rör om och smula över buljongen. Låt detta koka upp.
  • Tillsätt creme fraichen samt de kryddor du vill ha och låt det sedan puttra ihop en stund.
  • Under tiden gör du i ordning zucchinin; skölj den och skiva den sedan med en osthyvel. Lägg gärna zucchinin på en bit papper så sugs en del av vätskan upp och lasagnen blir inte så "lös".
  • Ta fram en ugnssäker form och börja med att täcka botten med zucchiniskivor. Kör sedan ett lager med köttfärs och därefter zucchini igen och fortsätt så tills du fyllt formen.
  • Avsluta med osten och gratinera sedan lasagnen i cirka 20-25 minuter på 225 grader.
  • Servera med en fräsch sallad.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin