Populära recept

fredag 28 december 2012

Varm brietårta




Sedan annandagen har vi sjukstuga här hemma och då kan jag lova att maten stryker på foten, igår blev det hämtmat för hela slanten och idag har vi inte ens orkat det. Men, det är ju fredag, och vi skulle varit på 30-årsfirande, så något fredagsmys kände vi att vi behövde. Det fick bli varm brietårta! För den som tycker om brie är det här veeeeeeeeerkligen att rekommendera. Såå gott!


Tårtan
Cirka 15 minuter, ugn 200 grader

En hel brie (rund är att föredra)
Nötter, t.ex. hasselnötter, mandlar, valnötter, pinjenötter
Honung
  • Sätt ugnen på 200 grader och låt den bli varm.
  • Placera brien på ett ugnssäkert fat och låt stå i ugnen cirka 10 minuter.
  • Under tiden hackar och rostar du nötterna lite lätt i en torr stekpanna.
  • Efter 10 minuter tar du ut tårtan och lägger på nötterna. Ringla över rikligt med honung.
  • Låt vila några minuter (annars rinner den ut helt och hållet när du skär).
  • Servera med goda kex.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin