Populära recept

måndag 3 december 2012

Kantarellköttfärs

Ikväll har jag experimenterat lite i köket igen, den här gången var det köttfärssåsen som jag tyckte behövde förnyas lite :)


4 portioner

400-600 g färs
180 g kantareller
1 gul lök, hackad
en skvätt grädde och/eller matlagningsyoghurt
någon matsked kantarellfond
en klick dijonsenap
några nypor timjan
salt & peppar
  • Börja med att smörsteka kantarellerna så att de får riktigt god smak. Lägg dem sedan i en skål medans du bryner färsen tillsammans med den hackade löken.
  • Salta, peppra och krydda med timjan. Härifrån börjar måttangivelserna bli diffusa men det är bara att addera efter eget tyckte och smak :) 
  • Vänd nu ner kantarellerna och häll sedan på grädde/matlagningsyoghurt och någon matsked kantarellfond. Därefter en klick god dijonsenap.
  • Låt allt småputtra en stund så att alla smaker blandar sig.
  • Servera till exempel med coleslaw, en god sallad eller pasta.

Blev väldigt nöjd med smaken på den här köttfärssåsen, och fick till och med medhåll från den annars timjan-kräsne sambon = bra betyg! Tackar käraste bonussvärmor för både färsen och kantarellerna! :)


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin